Niels gaat vliegen

Dit is een blog om mijn vorderingen in mijn opleiding tot piloot bij te houden. Ik ben op 22 augustus 2013 begonnen met de opleiding tot piloot.

Om te beginnen maar eens eventjes vertellen wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. PT3 zat er namelijk aan te komen. Ik moest nog een paar vluchten doen en de puntjes moesten nog even op de I worden gezet. Gelukkig kan ik toch zeggen dat ik voor PT3 ben geslaagd! Hopla die is binnen! PT3 is de test waarbij je moet navigeren en waarbij je onderweg moet uitwijken naar een ander vliegveld (dat gedeelte moet je dus in de lucht plannen…) en boven dat vliegveld krijg je natuurlijk een engine failure… Daarbij moet je de noodprocedure volgen gevolgd door een gedwongen landing op een geschikte plaats… Dit ging gelukkig allemaal super goed en eenmaal op de grond kreeg ik dus een mooi resultaat.

Na PT3 kun je eindelijk aan fase 4 beginnen… Nu begin je met instrument approaches doen, en het meest saaie onderdeel van allemaal: Holds… Gelukkig had ik nog een paar solo’s voor de boeg.. Om te beginnen met de qualifier! Om even duidelijk te maken wat de qualifier nou precies inhoudt: One flight of not less than 540 km (300 nm) which must include full stop landing at two different aerodromes. Onze qualifier begin je dus vanaf onze basis Falcon field! Daarna vlieg je door naar Ryan in het zuiden om te landen en om te tanken… Hier heb ik eventjes heerlijk ontbijt gehaald! Daarna vlieg je verder naar Goodyear, wat ten westen ligt van Phoenix! Daarna vlieg je terug naar Falcon field om na 5! uur gevlogen te hebben helemaal uitgeput te landen en de dag af te sluiten met je logboek volschrijven en reportjes printen..Foto van de Qualifier!

Dagje later was dan de allerlaatste solo aangebroken! Weer vroeg op school zijn, vliegtuigje preflighten en nog een keer alleen dat ding instappen.. Je checks doen en dan de baan op en de lucht in! Een heerlijk gevoel, maar toch wel apart… Nooit meer alleen in een vliegtuig van school zitten. Die piper archers zijn echt super mooie dingen om alleen in te vliegen! Dus ik heb me niet echt aan de route gehouden maar heb vooral genoten van de vlucht! Toen de laatste solo achter de rug was, toen konden we ons gaan focussen op fase 4!Laatste solo! :(

Toen konden de sessies in de simulator beginnen! Holdings, het beginnen van een hold, instrument approaches… Heel veel informatie in een hele korte tijd… En dat allemaal in praktijk brengen in de lucht! (Toch nog best wel lastig!!) Maar gelukkig was er eerst nog even tijd voor wat lol! Op 1 en 2 juli hadden we namelijk APS Recovery Training! Hier ga je in een Extra 300L helemaal door elkaar geschud worden. Eerst even wat interessante feitjes over dit vliegtuig: Het is een prachtig vliegtuig met een 3 bladed constant speed propeller, een inverted oil system zodat je ook op de kop kan blijven vliegen. Een maximum rate of climb van 3200 feet per minute. Een G-Loading van +/- 10G!!!!! Een rol performance van meer dan 420 graden per seconde. Met al deze prachtige feitjes kan ik toch wel zeggen dat het echt een heerlijk vliegtuig is om in te vliegen… Het reageert zo snel, en het heeft zo veel power! Veel meer dan onze kleine mini piper archers… Tijdens de training ben je dus allemaal maneuvres aan het doen, en hier moet je dan op reageren, herstellen en een soort discipline ontwikkelen, zodat we later als we ooit in een upset terecht komen, het kunnen herkennen (omdat we er zijn geweest en weten wat het is), en het kunnen herstellen, en controle over het vliegtuig kunnen krijgen. Nu vragen jullie je vast af; wat is een upset? Een upset is een positie buiten het normale gebied waarin het vliegtuig zou opereren. Tijdens de training krijgen we te maken met Dutch Rolls, Slow flight, Stalls, Control loss, Aerobatics, Negative G’s Cross-Controls, Skids en Slips, Unusual attitudes, en wake turbulence.

Het echte gevoel krijg je natuurlijk pas als je in dat vliegtuig zit en helemaal door elkaar wordt geschud… En op de kop vliegt. Bochten van 90 graden maakt… Letterlijk uit de lucht valt… Verticaal de lucht in gaat… Prachtig om mee te mogen maken! Aps Recovery Training!

Na deze ontzettend mooie ervaring weer een paar lesjes holdings gevlogen! Maar na deze 2 wilde dagen wouden wij natuurlijk meer! Dus we zijn op het spontane idee gekomen om een road trip te gaan maken! Autotje gehuurd en besloten richting San Diego en Los Angeles te rijden want we hadden een mooi weekend van 3 dagen… De echte road trip kon beginnen! Spullen pakken, Auto in en rijden maar! Hotelletje boek je onderweg op je iphone! Niets is te gek… Go-pro voorin, foto’s maken, lachen, muziek aan, rijden op de freeway! Prachtig! We hebben enorm veel gezien dit weekend! De eerste avond reden we richting San Diego en hier hadden we een klein leuk kamertje! ‘S ochtends ontbijtje gescoord in downtown San Diego, maar dan moet je wel eerst een uur rondracen want parkeren is echt een drama! Toen door naar het strand! Heerlijk aan het strand gelegen! Had niet gedacht dat we dat nog zouden gaan doen in Amerika! Na onze beachdag weer auto in gestapt en richting het noorden! Eerst nog even op de heuvel staan voor een prachtig uitzicht op San Diego maar toen echt richting het noorden… Helemaal langs de kust gereden richting Long Beach! Wow wat is het hier prachtig zeg… Ik zou het zo nog een keertje doen! San Diego! Stad van de selfies en het strand!Die avond zijn we dus naar Los Angeles gereden en daar sliepen we midden in Downtown! Tussen de skyscrapers zeg maar! Super gaaf om dat een keertje meegemaakt te hebben zeg! In de ochtend hebben we ontbijt gehaald bij een sandwich bar tegenover ons hotel! Toen terug naar het hotel om uit te checken en de auto te pakken en rond te rijden in LA! Richting hollywood dus! Hier natuurlijk prachtige selfies maken en rondkijken! Het is er namelijk erg mooi! We zijn door de heuvels wezen rijden en zijn ook nog naar Griffith Observatory geweest! Prachtig uitzicht over Los Angeles vanaf dit punt! Tegen de middag weer teruggereden naar Phoenix, waar we laat in de avond weer aankwamen! Terugkijkend op een prachtig weekend! Men wat is het gaaf om hier rond te trekken en rond te rijden.Los Angeles! A beautiful city..

En na dit super vette weekend is het weer eventjes over met de pret… Er moet weer hard gewerkt worden! De laatste dagen was het vooral vliegen vliegen vliegen… We vliegen alleen maar instrument approaches en holds… Het begint al enorm saai te worden maar gelukkig heb ik morgen mijn laatste vlucht! De dag erna hoop ik PT4 te mogen doen! Als ik die haal ben ik klaar met de single engine en staat er een prachtige piper seminole op me te wachten! Ik kan niet wachten tot ik daar eindelijk in mag vliegen! Binnenkort! Voor nu sluit ik af, dus tot de volgende keer en groetjes!Lees alle voorgaande avonturen van Niels op zijn blog: http://nielsvanderweide.wordpress.com/.