EPST Selection Services
“A PROVIDER OF PROVEN SOLUTIONS THAT LEAD TO MAJOR IMPROVEMENTS”

EPST Pilotenopleiding
Selectie en recruitment

European Pilot Selection & Training biedt luchtvaartmaatschappijen en luchtvaart training organisaties een complete trainingsoplossing, de COMPASS piloot test. Met een unieke filosofie binnen de industrie helpt EPST piloten zich optimaal voor te bereiden op hun carrière.

EPST heeft als organisatie een uitstekende reputatie op het gebied van piloot selectie, werving, training en opleiding binnen de luchtvaart sector in Nederland en luchtvaartmaatschappij training voor het buitenland. Onafhankelijke enquêtes van pilotenvakbonden tonen aan dat EPST de hoogste score heeft in succesvolle plaatsing van piloten. Dit wordt bereikt door een combinatie van de Ab Initio-opleiding, onze uitgebreide piloot simulator training en de Airline Jet Foundation Course, met ervaren lijncaptains en type-specifieke B737 type rating en A320 type rating platformen.

Cadet Selectie - COMPASS™

Geautomatiseerd Piloot Geschiktheidstest Screening Systeem

De COMPASS geschiktheidstest is onderdeel van de volledige selectie binnen de opleiding tot piloot, het traject bestaat uit zes testen die de belangrijkste geschiktheid gebieden voor het piloten beroep beoordelen. Vliegervaring is niet vereist om goed te presteren.

Ontwerp

COMPASS is een product van European Pilot Selection & Training (EPST) en is ontwikkeld door Kapitein Robin Acton BA (design en testing), dr. John Acton PhD (data processing) en ing. Martijn Niekerk BSc (IT specialist) experts in luchtvaart psychologie. De test wordt wereldwijd erkend en gebruikt voor training door vliegschool-instituten en luchtvaartmaatschappijen.

Validatie

Een onafhankelijke validatie van het COMPASS-product is uitgevoerd door de heer Wouter Tooren van de Universiteit van Amsterdam als laatste praktijkdeel voor zijn studie psychologie. De totale validiteit van de COMPASS-test is .761. Het betrouwbaarheidsniveau is ook .79. Dit betekent dat als iemand de tests twee keer aflegt, de kans .79 is dat het resultaat hetzelfde zal zijn.

Ook hier is het laagste niveau .6. Veel tests geven een betrouwbaarheidsniveau dat op veel manieren kan worden berekend. Vaak worden tests in twee delen verdeeld en wordt de ene helft gekoppeld aan de andere helft. De EPST-methode (het analyseren van resultaten van kandidaten die de test met 3 maanden ertussen doen) is realistischer, maar geeft vaak een lager resultaat. Dus .79 is niet slecht. Het betrouwbaarheidsniveau is enkele jaren geleden geanalyseerd door drs. Lilian Biber-Klever van het Aviation Human Factor Center. Drs. Lillian Biber is een gespecialiseerd luchtvaartpsycholoog.

Het is de ervaring van EPST (samen met zijn wereldwijde klanten met meer dan 17.000 tests uitgevoerd met dit product) dat een combinatie van COMPASS en een simulatorbeoordeling voorafgaand aan de pilotenopleiding vrijwel geen herkansingen in de vliegopleiding oplevert. Wij bij EPST hadden geen enkele gezakte student in de vliegopleiding sinds de introductie van deze elementen in onze selectie.

COMPASS is beschikbaar in de volgende talen (instructietekst): Brits en Amerikaans Engels, Chinees (2 versies), Spaans, Turks, Arabisch en Russisch.

COMPASS Copyright is eigendom van Europese Piloot Selectie & Training Utrecht (EPST)

Onderdelen van COMPASS test

Controle

Een compensatie taak die kijkt naar basis hand/voet/oog coördinatie.

Slalom

Een volg taak die kijkt naar hand/oog coördinatie.

Wiskunde

Een test van basis toegepaste wiskundige kennis en snelheid.

Geheugen

Nauwkeurigheid van kortetermijngeheugen en het vermogen om informatie te 'chunken'.

Taak beheer

Een test van het vermogen van de kandidaat om het scherm te scannen en twee gelijktijdige taken nauwkeurig en snel te beheren.

Oriëntatie

Interpretatie van instrumenten, begrip en ruimtelijke oriëntatie.

Tech-test

Technische begrippentest (fysica-test).

Luchtvaart-Engels

Test Engels taalvaardigheid, inclusief het herkennen van ATC-geluidsberichten.

Verbaal redeneren

Het vermogen van de kandidaat om schriftelijke informatie te begrijpen, analyseren en logisch te interpreteren.

Piloot Selectie

(GEAVANCEERD - COMPASS voor brevethouders/piloten)

Advanced COMPASS bestaat uit zes tests die zijn ontwikkeld om enkele van de belangrijkste vaardigheidsgebieden voor het piloten beroep te testen. Advanced COMPASS is alleen bedoeld voor brevethouders en ervaren piloten.

Het resultaat van Advanced COMPASS is een zeer kosteneffectieve manier om onnodige beoordelingskosten en tijd te vermijden. De tests worden automatisch gegenereerd.

Ontwerp

Advanced COMPASS is een product van European Pilot Selection & Training (EPST). De testbatterij is ontworpen en ontwikkeld door Captain Robin Acton BA (ontwerp en testen), dr. John Acton PhD (dataverwerking) en ing. Martijn Niekerk BSc (IT-specialist). Robin Acton is sinds 1968 betrokken bij de basisopleiding voor piloten en was eind jaren tachtig manager van British Airways, verantwoordelijk voor de werving en selectie van piloten.

Validatie

Een onafhankelijke validatie van het COMPASS-product is uitgevoerd door drs. Lilian Biber-Klever van het Aviation Human Factor Center. Drs. Lillian Biber is een gespecialiseerd luchtvaartpsycholoog. Het resultaat is hieronder samengevat:

“De totale validiteit van de COMPASS-testbatterij is .79. Het laagste niveau is .6 en dus is .79 niet slecht. Het betrouwbaarheidsniveau is ook .79. Dit betekent dat als iemand de tests twee keer aflegt, de kans .79 is dat het resultaat hetzelfde zal zijn.”

Het is de ervaring van EPST (samen met zijn wereldwijde klanten met meer dan 5000 tests uitgevoerd met dit product) dat een combinatie van Advanced COMPASS en een simulatorbeoordeling voorafgaand aan een Type Rating vrijwel geen mislukkingen in de training oplevert. Wij bij EPST hadden geen enkele mislukking in de Type Rating sinds de introductie van deze elementen in onze pilootselectie.

Advanced COMPASS is beschikbaar in de volgende talen (instructietekst): Brits en Amerikaans Engels, Chinees (2 versies), Spaans, Turks, Arabisch en Russisch.

Advanced COMPASS Copyright is eigendom van Europeese Piloot Selectie & Training (EPST).

Advanced COMPASS Testonderdelen

Complex controletaak

Een test om een ILS te vliegen terwijl je de roerpedalen en snelheidsinstellingen bedient.

Professionele kennis

Een aantal vragen en situaties om het theoretische begrip van de piloot te testen.

Wiskunde

Een test van basis toegepaste wiskundige kennis en snelheid.

Geheugen

Nauwkeurigheid van kortetermijngeheugen en het vermogen om informatie te 'chunken'.

Taakbeheer

Een test van het vermogen van de kandidaat om het scherm te scannen en twee gelijktijdige taken nauwkeurig en snel te beheren.

Oriëntatie

Interpretatie van instrumenten, begrip en ruimtelijke oriëntatie.

Luchtvaart-Engels

Test Engels taalvaardigheid, inclusief het herkennen van ATC-geluidsberichten.

Verbaal redeneren

Het vermogen van de kandidaat om schriftelijke informatie te begrijpen, analyseren en logisch te interpreteren.

Checklist Professioneel Profiel (CPP) Piloot

Ervaren piloten zijn het er tegenwoordig over eens dat de menselijke factor een belangrijke rol speelt in hun beroep. De afgelopen tien jaar ligt de nadruk in hun functie niet meer uitsluitend op de technische aspecten. Ook management- en communicatieve vaardigheden zijn van groot belang. Het aannemen van een piloot of een student aan een vliegschool zonder deze competenties brengt extra risico’s met zich mee voor luchtvaartmaatschappijen en vliegscholen.

Door gebruik te maken van psychologische beoordelingsmethoden kunnen deze risico’s worden teruggebracht tot een acceptabel niveau. Daarom heeft het Institute of Aviation Psychology (IAP) de Checklist Professioneel Profiel (CPP) ontwikkeld. Dit psychologische instrument speelt een belangrijke rol bij de selectie en training van (ab initio) piloten. Meer specifiek kan de test worden omschreven als een op maat gemaakte persoonlijkheidsvragenlijst die relevante persoonlijkheidskenmerken meet om de competenties voor de functie van (ab initio) piloot te beoordelen.

Testconstructie

Eerst werden relevante persoonlijkheidskenmerken en competenties gedefinieerd, gebaseerd op een uitgebreide analyse van de doelgroep en jarenlange ervaring met selectie binnen de luchtvaart. Na het opstellen van de vragenlijst werd deze ingevuld door een groot aantal kandidaten (ab initio piloten) die deelnamen aan een selectieprocedure. Hierdoor kon een zogenaamde ‘luchtvaartdatabase’ worden opgebouwd. Vervolgens zijn, met behulp van een statistisch programma ontwikkeld voor sociaalwetenschappelijk onderzoek, specifieke normen vastgesteld voor (ab initio) piloten.

Op basis van de CPP-resultaten, vergeleken met deze normen, worden interpretaties en conclusies getrokken. De Checklist Professioneel Profiel (CPP) kan online worden ingevuld en is eenvoudig te begrijpen en te interpreteren. Meestal duurt het ongeveer 40 minuten om de vragen te beantwoorden.

Interpretatie en conclusie van de resultaten

Het scoren van de antwoorden op de CPP-vragenlijst leidt tot de samenstelling van een uniek, persoonlijk profiel. Hieruit kan direct worden afgelezen of iemand voldoende potentieel heeft om als piloot te functioneren en/of een vliegopleiding succesvol kan doorlopen. Met andere woorden, het profiel maakt inzichtelijk in hoeverre de vereiste persoonlijke competenties al aanwezig zijn en/of verder ontwikkeld moeten worden.

Zoals hierboven vermeld, levert de CPP een persoonlijk profiel op van elke kandidaat of student. Wat betreft de selectie van kandidaten, worden de conclusies ingedeeld in vijf categorieën, die aangeven in welke mate iemand geschikt lijkt voor de functie van (ab initio) piloot:

  1. Contra-indicatie
  2. Matig
  3. Gemiddeld
  4. Goed
  5. Zeer goed

Toepassing

De CPP kan worden gebruikt als basisinstrument bij de beoordeling van individuen tijdens selectieprocedures. Tijdens een vervolgprocedure (bijvoorbeeld een interview of een andere test) kunnen de resultaten van de vragenlijst als leidraad dienen voor een gerichtere ondervraging en observatie. Daarnaast kan dit instrument worden ingezet als startpunt voor trainings- of coachingsprogramma’s voor (ab initio) piloten.

Airline Jet Foundation Course (AJFC)

De (AJFC) is de EPST “Bridge Course” of Jet Orientation Course (JOC), inclusief een MCC-certificaat. Deze cursus is een doorslaand succes voor onze studenten en de sleutel tot succes bij de selectie van luchtvaartmaatschappijen en Type Ratings. De AJFC is nu aangepast aan de huidige eisen van luchtvaartmaatschappijen en de voorbereiding die nodig is om een Jet Type Rating met goede resultaten te behalen. EPST-studenten die deze cursus hebben gevolgd, hebben hun Type Rating succesvol afgerond en vliegen nu voor internationale luchtvaartmaatschappijen.

De AJFC-cursus heeft als doel om EASA-brevethouders zonder ervaring in de luchtvaartmaatschappij voor te bereiden op hun eerste Jet Type Rating en de volledige operatie van een luchtvaartmaatschappij.

EPST-studenten die deze cursus hebben gevolgd, hebben de Type Rating succesvol afgerond en vliegen nu voor internationale luchtvaartmaatschappijen.

De AJFC-cursus heeft als doel om EASA brevethouders, die geen airline ervaring hebben, voor te bereiden op een eerste Jet Type Rating en de volledige operatie van een luchtvaartmaatschappij.

Basis airline-inductie die alle aspecten van routeoperaties behandelt

Commerciële vereisten en klantgerichtheid binnen een luchtvaartmaatschappij

Vliegen met een moderne jetliner in lijnoperaties binnen gecontroleerd luchtruim, tot het niveau van een Instrument Rating Renewal

Bekwaam omgaan met afwijkende en noodsituaties, inclusief asymmetrische vlucht

Algemene bekwaamheid in zowel de rol van Pilot Flying (PF) als Pilot Not Flying (PNF)

Vertrouwdheid met jet airline-operaties, cockpitmanagement en documentatie van luchtvaartmaatschappijen

Vermogen om een Jet Type Rating succesvol af te ronden

Succesvolle afronding van een MCC en ontvangst van een MCC-certificaat

EASA Aviation Training Organization (ATO) NL-ATO-37

Type Rating bij EPST in 17 sessies van vier uur

EPST biedt een Type Rating aan op een B737-800 of A320 simulator voor €14.750. De cursus bestaat uit 17 sessies van vier uur en is geschikt voor piloten die al in het bezit zijn van een CPL ME/IR frozen ATPL. De Type Rating start maandelijks.

EPST biedt Type Rating Courses aan in een Boeing-equivalente B737 NG Fixed Base Simulator, naast de bestaande Airbus A320 Fixed Base Simulator. Dit gebeurt volgens een geavanceerde methode die een ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Betere training voor minder geld

Door een unieke verdeling van de trainingsuren binnen het nieuwe lesprogramma wordt een aanzienlijk groter aantal uren besteed in een typespecifieke simulator. Hierdoor worden normale operaties nog grondiger getraind, voordat wordt gestart met de training van abnormale operaties.

Deze aanpak, in combinatie met de zeer ervaren EPST-instructeurs – die allen actieve piloten zijn bij gerenommeerde internationale luchtvaartmaatschappijen – maakt de Type Rating van EPST een slimme keuze voor piloten die streven naar kwalitatief hoogwaardige training.

Onze andere expertises

Pilootselectie en werving

Sourcing & Resourcing

EASA-FSTD operator (A320 and B737NG)

EASA Aviation Training Organization (ATO) NL-ATO-37