Wat doet de EASA in de luchtvaart?

Wat doet de EASA in de luchtvaart?

Iedereen die iets in de luchtvaart doet, krijgt met de EASA te maken. Deze gigantische organisatie viert dit jaar zijn twintigste verjaardag – een mooi moment om te kijken met welke zaken dit agentschap zich allemaal bezighoudt. Waar staat die afkorting voor? En wat heeft een Airbus A380 met de EASA te maken?

Waar staat de afkorting EASA voor?

Die staat voor European Union Aviation Safety Agency. Een mond vol dus, en een hele degelijke vraag voor een piloten-pubquiz. Maar daarmee weet je nog niet veel, dus laten we de materie induiken en zien op welke processen in de luchtvaart de EASA zijn stempel drukt.

Het brede takenpakket van EASA

De EASA is door de EU opgericht in 2003 om de hoogst mogelijke en uniforme veiligheidsstandaard voor de luchtvaart te creëren en om die te handhaven in de 27 EU-lidstaten en in Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein en IJsland.

Het takenpakket is enorm. Dagelijks werken bij EASA meer dan 800 medewerkers aan een veilige Europese luchtvaart. De verantwoordelijkheden zijn in verschillende categorieën in te delen:

Ontwikkelen van regels en standaarden

De organisatie speelt de belangrijkste rol in het realiseren van regels en standaarden, om het luchtruim zo veilig mogelijk te maken. De EASA doet onderzoek en analyseert bijvoorbeeld ongevallen, waarop ze parameters en processen bepalen die in de regelgeving terecht komen. Zo wordt onder andere bepaald, hoeveel afstand er tussen vliegtuigen in de lucht mag zitten.

Daarnaast adviseert de EASA de EU bij het opstellen van wet- en regelgeving omtrent luchtvaart.

Certificaten en controles

Producten en vliegtuigen

EASA geeft certificaten af, die een product of onderdeel goedkeuren om de lucht in te mogen. Dit zijn de zogenoemde airworthiness certificates, oftewel luchtwaardigheidscertificaten en ze gelden voor alles wat je in een vliegtuig kan vinden, van stoelen tot een koffiezetapparaat.

Voordat een vliegtuig in productie kan gaan, is een type certification nodig. Hier wordt het ontwerp van een vliegtuig onder de loep genomen en getoetst op de luchtwaardigheid van het geheel. Van het opstellen van de standaarden tot het controleren van een product, alles is hier in handen van de EASA.

Volgens de organisatie waren er aan het einde van 2005, dus na krap 3 jaar aan certificeren, al 20.000 certificaten afgegeven. De type certification van de Airbus A380 was ongetwijfeld de grootste mijlpaal.

Certificeren van de crew

Niet alleen de onderdelen, ook personeel wordt gekeurd. Hieronder vallen natuurlijk de vliegopleidingen, maar ook certificaten voor cabin crew. EASA stelt de inhoud van deze opleidingen samen en doet controles of alle standaarden worden nageleefd. De ATPL-opleidingen van EPST zijn allemaal EASA-gecertificeerd. Ook de type en class ratings worden door EASA beheerd, met de Night Rating en de Instrument Rating als belangrijkste daarvan.

Naast brevetten en diploma’s zijn ook de medische controles en de vereisten daarvan een taak.

Monitoren van bedrijven en fabrikanten

Behalve certificeren en contoleren van producten en personeel, worden ook de luchtvaart gerelateerde bedrijven regelmatig gecontroleerd. Elk bedrijf dat te maken heeft met de productie of het onderhoud van luchtvaartproducten vallen onder de loep van de EASA.

Een groene toekomst voor de luchtvaart

In de afgelopen jaren is het ‘groene’ aspect van de luchtvaart steeds nadrukkelijker geworden. EASA’s missie hier is om de Europese luchtvaart zo groen mogelijk te maken, met alles wat daarbij komt kijken. De EASA meet, doet onderzoek en stelt regels op om de CO2-uitstoot in de industrie omlaag te brengen, bijvoorbeeld in het promoten van duurzame brandstof: samen met de EU is bepaald dat de industrie in 2050 minstens 63% duurzame brandstof gebruikt. Ter vergelijking: nu is dat nog 0.05%.

Om te illustreren hoe breed de EASA werkt: die duurzame brandstof heeft ook een certificaat van de EASA nodig.

Aanmelding EPST nieuwsbrief

* indicates required