Eerste Solo voor Jurgen, Tom en Oscar

Aesthetic New Arrival Fashion Collage Facebook Cover - 1

In de afgelopen weken hebben weer 3 EPST’ers hun traditionele natte pak mogen halen na voor het eerst helemaal alleen te hebben gevlogen. De eerste solo is een prachtig moment, dat je met je studiegenoten viert als je weer op de grond staat. De meeste piloten van EPST vinden dit nog altijd het mooiste moment van hun studie. We blikken terug met Jurgen, Tom en Oscar.

Jurgen Simons: “Die herinneringen blijven de rest van je leven bij je”

De dag gaat waarschijnlijk voor altijd in zijn geheugen gegrift staan: 10 augustus 2023. “Na een aantal pogingen die niet doorgingen vanwege de weersomstandigheden, mocht ik het toen proberen. Voorafgaand aan de eerste solo doe je een checkvlucht met de instructeur, die ging bij mij goed. Vlak voordat ik landde, vroeg hij of ik er klaar voor was. Toen was het zover dat de instructeur ging uitstappen! Hij gaf me een boks en wenste me succes, maar vooral veel plezier.”

Toen was het tijd om naar de runway te gaan. “Als je dan alleen in die cockpit zit, overheerst een gevoel van vrijheid en verantwoordelijkheid. Het zelf besturen van een Cessna geeft zelfvertrouwen, maar tegelijkertijd voelde ik een spanning omdat je volledig op jezelf moet vertrouwen om de vlucht veilig en succesvol te voltooien.”

De solovlucht bestond voor Jurgen uit twee touch-and-go’s en een full stop landing. “Terwijl ik bezig was om elke landing voor te bereiden, keek ik toch even naar beneden om te zien dat ik daadwerkelijk alleen vloog. Het was én het blijft een magisch en vrij gevoel.”

Terug op de grond kon het feest beginnen. “Ik taxiede richting het schoolgebouw waar klasgenoten klaar stonden met emmers water. Na wat felicitaties en helemaal doorweekt te zijn, nam ik snel een warme douche zodat ik kon debriefen met de instructeur. Na afloop heb ik familie en vrienden laten weten dat ik solo was gegaan!”

Die tiende van augustus blijft een speciale dag, daar is Jurgen van overtuigd. “Het was een geslaagde dag. De herinneringen die gemaakt zijn, blijven de rest van je leven bij je.”

Tom Hofland: “Dit is de kers op de taart!”

Vanuit het Noorse Arendal neemt Tom ons mee in de beleving van zijn eerste solo bij OSM Aviation. “De eerste solo bestaat uit 3 onderdelen: de briefing en het pre-flight gedeelte; dan de vlucht met instructeur en als laatste de solovlucht na diens toestemming.”

Tom licht het eerste deel toe. “Je moet een briefing van beide vluchten en het weer geven. Daarnaast moet je laten zien dat je de technische kant van het vliegtuig begrijpt.” Dan volgt de vlucht met instructeur. “Die houdt nauwlettend in de gaten of je de regels volgt en of je tijdens de landingen de juiste skills hebt.” Dat zijn trouwens niet zomaar landingen, vertelt hij.“Zo moet je er een uitvoeren waarbij de flaps niet werken en je doet er eentje waarbij de motor niet werkt – uiteraard gesimuleerd.”

Dan volgt de solo-vlucht. “Dat is natuurlijk de kers op de taart!”, zegt Tom. “Die vlucht bestaat uit 3 landingen, waarbij je bij de eerste 2 direct een doorstart maakt. Daarna maak je een volledige landing en taxi je door naar de apron, waar je klasgenoten en eventuele andere bekenden je met spanning staan op te wachten.”

Een vliegopleiding in Noorwegen brengt een eigen Scandinavisch snufje met zich mee. “In Noorwegen is de traditie dat je medestudenten je een douche met ijswater geven”, je moet als Scandinavier wel tegen een beetje kou kunnen. “En de instructeur brengt een blikje Solo voor je mee, een traditioneel Noorse frisdrank die je moet opdrinken.”

Achteraf kijkt Tom terug op een spannend moment. “Al is een goede voorbereiding het halve werk! In mijn geval nam dat zeker een deel van de spanning weg. Al met al vond ik het echt een super ervaring. Het blijft bizar om tijdens het vliegen naar rechts te kijken en te beseffen dat je alleen bent. Dit blijft een bijzonder en gaaf gevoel!”

Oscar Verweij: “Een zenuwslopende, maar superleuke dag”

“Na een aantal touch-and-go’s met instructeur te hebben gedaan, mocht ik het zelf proberen”, vertelt Oscar, die ook bij OSM Aviation vliegt. “Ik vertrouwde erop dat de instructeur een goed beeld had of ik het wel zou kunnen”, licht hij toe.

Toch was er behoorlijk wat gezonde spanning: “Tijdens het opstijgen zag ik vanuit mijn ooghoek een hoop mensen die stonden te kijken. Het was ook spannend dat er best wat ander verkeer in de lucht was. Ik moest hiermee communiceren en er zelfs voor uitwijken. Gelukkig was ik hier van tevoren goed op voorbereid en zijn de 3 landingen goed verlopen.”

Oscar noemt het een superleuke ervaring. “Uiteindelijk was het wel een zenuwslopende dag, maar het is echt geweldig om na afloop uit het vliegtuig te stappen en de traditionele emmers water te mogen ontvangen van je klasgenoten.”

Na de eerste solo begint het pas echt. “Kort na die eerste solo ben ik voor de tweede keer alleen de lucht in gegaan, de second solo. Dit keer was het veel minder spannend en heb ik meer kunnen genieten van het vliegen zelf.”

Aanmelding EPST nieuwsbrief

* indicates required

Geslaagde middag voor 49 studenten op de Wingceremonie

Welke competenties heb je nodig als je piloot wilt worden? EPST

Friends of Aviation-event: een groot succes!

4 belangrijke redenen waarom EPST lid van IAAPS is