Eerste solovluchten voor Sven, Pepijn en Kaan

Eerste solo Sven, Kaan en Pepijn banner

De eerste solovlucht is één van de grote hoogtepunten in de vliegopleiding. Vele piloten beschouwen dit nog steeds als hun mooiste moment, en niet voor niets natuurlijk: je droom wordt werkelijkheid als je voor het eerst helemaal alleen bent in de lucht. Je zet de kist veilig aan de grond en dan begint het nagenieten. EPST’ers Sven, Pepijn en Kaan nemen je mee in hun verhalen over deze belangrijke mijlpaal.

Sven Cozijn: ‘Alsof je moet afrijden voor je rijbewijs’

Sven stapte in Noorwegen vol spanning in de Cessna 172S voor een checkvlucht. “Voordat je je eerste solo mag doen, heb je eerst nog een checkvlucht met een ervaren instructeur. Daar wordt gekeken of je op een veilige manier kan starten en landen, en of alles wat daarbij komt kijken ook in orde is”, vertelt hij. “Dit was misschien nog wel spannender dan de eerste solo zelf. Ineens moet je alles zelf doen, het voelt een beetje alsof je weer af moet rijden voor je rijbewijs.” De checkvlucht ging goed, en Sven kreeg nog één belangrijke vraag. “Je krijgt dan de vraag of je zelf klaar bent om solo te gaan vliegen. Het is de eerste beslissing die je als pilot in command gaat nemen en je moet jezelf echt klaar voelen, want het is nogal wat om alleen de lucht in te gaan.”

De instructeur stapte uit terwijl de motor van de kist nog draaide. “Je gaat gelijk door voor je solovlucht. Je moet dan zoveel doen dat je eigenlijk geen tijd hebt om het te beseffen. Je moet ook goed opletten op al het andere verkeer.” Toch drong het besef wel even door. “Terwijl ik aan het taxiën was naar het begin van de baan zag ik veel medestudenten staan die kwamen kijken. Dan besef je toch even dat je wel wat bijzonders gaat doen!”

Toen mocht Sven de lucht in. “Ik moest 3 starts en landingen doen. 2 landingen gingen goed, één landing was het veiliger om af te breken en een go-around te maken. Regel 1 tijdens de vlieglessen is: ‘you can always go around’, veel veiliger dan een landing waarbij je misschien jezelf of je vliegtuig beschadigt.”

Na de vlucht kwam het echte besef. “Dan heb je pas door dat je gewoon voor het eerst alleen in een vliegtuig hebt gevlogen. Dat waar je altijd van droomde is gewoon gebeurd. Het is één van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan, geen moment had ik het gevoel dat ik er liever een instructeur bij wilde hebben. De emmers met water en de felicitaties van medestudenten horen er natuurlijk ook bij.” Sven houdt ondanks euforie zicht op het grote plaatje. “Je weet dat het echte leren nu pas gaat beginnen en dat je nog veel moet verbeteren. Maar dit moment pakken ze je niet meer af en deze dag zal ik altijd blijven onthouden.”

Pepijn Tilleman: ‘Het is niet te beschrijven’

We blijven bij OSM Aviation in Noorwegen voor Pepijn. Hij ziet de eerste solo als een beloning voor hard werken. “Je begint met alle 13 theorievakken en daarna start je pas met vliegen. De eerste solo is daarom een heel mooi moment, omdat je hier zo ontzettend lang naartoe hebt gewerkt.” Na de checkvlucht met nog een paar laatste touch-and-go’s met instructeur was het moment eindelijk daar. “Het wordt echt serieus als de instructeur vraagt of je er klaar voor bent. Hij wenste me succes en stapte uit, wat er toen door me heen ging is niet te beschrijven”, blikt Pepijn terug. “Zodra je dan voor de eerste keer alleen vliegt, naar rechts kijkt en niemand ziet zitten, dat is zo’n goed gevoel.”

Daarna was het tijd voor het traditionele feestmoment op de grond. “Er stonden heel veel mensen klaar om emmers water over me heen te gooien, dat was echt geweldig. Achteraf kijk je met trots terug naar je eerste solo en zal je dit nooit vergeten. Het is echt het leukste dat ik ooit heb gedaan.”

Kaan Kaya: ‘Als een vogel in de lucht’

Een mix van enthousiasme en zenuwen, zo omschrijft Kaan zijn eerste solovlucht bij het Griekse Global Aviation. “Na maanden van intensieve training voelde ik me voorbereid, maar besefte ik ook dat ik volledig op mezelf aangewezen was in de cockpit”, blikt hij terug. “Toen mijn instructeur vertelde dat ik er klaar voor was en uitstapte, voelde ik me trots, maar stiekem een beetje bezorgd. De adrenaline pompte door mijn lichaam terwijl ik de checklist volgde en het vliegtuig klaarmaakte voor vertrek.”

Toen was het moment daar. Kaan stond klaar om de startbaan op te rijden. “Megara tower, SX-AKJ Solo, holding short runway 26L, ready for departure.” De woorden van zijn eerste solo call naar de toren zitten in zijn geheugen gegrift. “Het voelde als een belangrijk moment in mijn leven, de eerste echte grote stap als piloot.”

Met gezonde spanning steeg Kaan op. “Het besef dat je verantwoordelijk bent voor alle beslissingen geeft spanning, maar ook moed. Het gevoel van vrijheid en zelfstandigheid in is onbeschrijfelijk. Ik voelde me als een vogel in de lucht, dat zal ik nooit vergeten.”

De eerste solo betekent veel voor Kaan. “De momenten van spanning worden gecompenseerd door een gevoel van voldoening en trots op je prestatie na de landing. Het gaf me nog meer vertrouwen en motivatie om verder te gaan met het najagen van mijn droom om piloot te worden. Het zal me bijblijven als één van de meest gave momenten in mijn leven.”

Aanmelding EPST nieuwsbrief

* indicates required

EPST’er Richard blikt terug op zijn tijd in Griekenland

Leven in Griekenland door de ogen van Okke Sloots

Word piloot van een vliegtuig bij onze vliegschool