Hoe bereid je je voor op een type rating voor piloten?

Hoe bereid je je voor op een type rating voor piloten

Eindelijk, je bent klaar. Na een intensieve opleiding heb je je ATPL brevet gehaald en heb je bij EPST in Utrecht alles afgesloten met het afronden van de MCC/APS cursus. Mooie mijlpalen zijn het, maar eigenlijk begint het nu pas echt. Als het goed is, ben je enthousiast begonnen met solliciteren. Met een beetje geluk – en vooral een goede voorbereiding – word je snel aangenomen en wacht je volgende uitdaging: de type rating. In dit blog vertellen we je wat deze inhoudt en hoe je je er het beste op kunt voorbereiden.

Wat is een type rating?

Een type rating is een aantekening op je brevet waarmee je aantoont bevoegd te zijn om met een specifiek vliegtuig te vliegen. Elk vliegtuig heeft zijn eigen type rating: de meeste beginnende piloten starten met een type rating voor een Boeing 737 of een Airbus A320, al hangt het er vanaf voor welke maatschappij en op welke lijnen je gaat starten.

Voor de type rating volg je een specifieke training van ongeveer 3 maanden, bestaande uit theorie en praktijkvluchten. Oud-EPST’er en Ryanair-piloot Diede van Dijk vertelt over zijn type rating voor de 737: “Met een Boeing voor het eerst opstijgen en vliegen is een machtig gevoel. De touch-and-goes zijn een kers op de taart!”

Hoe bereid je je voor op een type rating bij een airline?

Ben je na je vliegopleiding bij EPST aangenomen bij een luchtvaartmaatschappij en komt de type rating eraan? Dan helpt EPST je altijd voor met enkele tips. Het is belangrijk dat je goed voorbereid aan de start staat van jouw type rating, want veel piloten zien dit als het lastigste deel van hun vliegcarrière. Wat moet je zeker doen voordat jouw type rating-avontuur begint?

Blijf trainen in een simulator

Ben je afgestudeerd bij EPST? Dan heb je de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van onze Boeing 737-simulators. We vinden het belangrijk dat je hiervan gebruik maakt, want stilstand is achteruitgang. Met simulatorsessies houd je je vliegskills op topniveau of kan je ze zelfs verbeteren. Zo geef je jezelf een mooie uitgangspositie als je afkoerst op je type rating.

Ververs je ATPL-kennis

Houd je theoriekennis op peil! Het is eigenlijk hetzelfde als bij autorijden. Als je net je rijbewijs hebt, ligt je aandacht bijna vanzelf bij het rijden en verdwijnt je theoriekennis langzaam naar een diep verstopte plek in je geheugen.

Tijdens de type rating komen vooral de technische aspecten van het vliegtuig naar voren en dat vereist de nodige kennis uit je ATPL-opleiding. Zorg er daarom voor dat je in ieder geval een paar goede samenvattingen bestudeert, voordat je begint aan de type rating.

Rust goed uit

De pilotenopleiding heeft 2 jaar lang veel van je gevraagd. In korte tijd heb je ontzettend veel geleerd en daar bovenop heb je ook nog de selectieprocedure voor je airline doorlopen. Het is dus niet erg om even wat rust te nemen. Sterker nog, die rust stelt je straks in staat om scherper te zijn en sneller het vliegtuig onder de knie te krijgen. Pak dus die rust, zolang het nog kan.

Boven alles: geniet!

Tot slot: probeer vooral te genieten van deze periode. Je gaat veel nieuwe informatie verwerken in korte tijd, maar boven alles is het iets unieks om te leren omgaan met een machtig vliegtuig. De meeste piloten maken dit in hun carrière maar één of twee keer mee. Veel succes!

Aanmelding EPST nieuwsbrief

* indicates required

EPST staat op de Studiekeuzebeurs 2024! Kom je ook?

Nieuwe lichting studenten vertrokken naar vlieglocaties

Podcast ‘Pilotenpraat’ te gast bij EPST