En dan ben je piloot! Je hebt de hele vliegopleiding met succes doorlopen. Nadat je bij EPST MCC-APS cursus hebt gehaald (Multi Crew Course to Airline Pilot Standard), mag je gaan solliciteren. Dit is een spannende, nieuwe fase. Als alles goed gaat, vliegt die fase zo voorbij.
Maar onderschat het solliciteren niet, er komt veel kijken bij een sollicitatietraject. EPST bereidt zijn studenten zo goed mogelijk voor op hun trajecten met een gerichte training, die is afgestemd op de airline waar jij wilt solliciteren.
Hoe selecteert een airline zijn piloten?
Sollicitaties en selectieprocedures zijn veeleisend. In grote lijnen lijken de procedures van de luchtvaartmaatschappijen op elkaar, maar in de details verschillen ze van elkaar: elke airline let net even ergens anders op.
Daarom heeft EPST over de jaren heen veel feedback van oud-studenten over hun sollicitaties gevraagd en gekregen. Deze kennis werken we continu bij. Per maatschappij hebben we daarom een goed beeld van wat er gevraagd wordt van een afgestudeerde piloot. De sollicitatietraining richten we specifiek op jouw gekozen airline.
EPST sollicitatietraining: gericht op de sollicitaties bij airlines
De selectieprocedure van een airline bestaat vaak uit 3 onderdelen. Per onderdeel ligt de nadruk bij elke luchtvaartmaatschappij ergens anders. In de sollicitatietraining bereidt EPST je op deze 3 onderdelen voor.
Competentietoets
Met de feedback die we van oud-studenten hebben ontvangen bij hun sollicitaties, kunnen we een goed beeld krijgen van de competentietoetsen die elke airline hanteert. We richten de training dus specifiek op de maatschappij waar je gaat solliciteren. Om de voorbereiding zo compleet mogelijk te maken, vragen we elke student om na afronden van de vliegopleiding een Advanced Compass Test en een ATPL-toets te maken bij EPST.
Simulator grading
De simulator grading is bij praktisch elke maatschappij een belangrijk deel van de selectie. Als je tijdens je sollicitatie wordt uitgenodigd voor een grading, dan krijg je bij EPST een simulatorsessie met instructeur om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden. Ook van de simulator gradings hebben we feedback gekregen van oud-studenten, waardoor we de sessie af kunnen stemmen op de airline waar je solliciteert.
Interview
Het sluitstuk van je sollicitatie is het interview, het deel dat door piloten het meest wordt gevreesd. Om hierin zo goed mogelijk voor de dag te komen, krijg je een interviewtraining met de directeur van EPST, Eric Duijkers. In deze training gaan jullie in op veel voorkomende specifieke vragen, waaronder ook technische vragen. Eric zal je wijzen op allerlei ‘valkuilen’, zodat je er tijdens het echte interview niet in trapt.
Niet geselecteerd? We helpen je verder
Is het ondanks je voorbereiding niet gelukt om dat stoeltje in de cockpit te bemachtigen? Dan gaan we samen kijken waar het de volgende keer beter kan. We analyseren de feedback die je na de sollicitatie hebt gekregen en gaan samen in gesprek. Zo verbeter je je maximaal op die cruciale punten en ben je klaar voor je volgende sollicitatie.