Hoe ziet het leven van een piloot eruit? Ryanair-piloot Diede van Dijk vertelt

Piloot in de cockpit uit het raampje

¡Buenas! Vraag jij je wel eens af hoe het leven van een piloot eruit ziet? Ryanair-piloot Diede van Dijk neemt je vanuit zijn tropische woonplaats mee op zijn zonnige reis als piloot. Zijn eerste meters maakte hij via EPST in Griekenland en na zijn afstuderen is hij neergestreken op Palma de Mallorca, waar hij in de cockpit zit van de Boeing 737. Hoe zien zijn dagen in de Spaanse zon eruit? Lees verder!

Even voorstellen

Diede begon in augustus 2019 bij EPST aan zijn opleiding en leerde vliegen bij Global Aviation in het Griekse Megara. “Daar wonen en leren vliegen beviel erg goed”, vertelt hij. “Het was een onvergetelijke tijd met eilandhoppen op de Griekse eilanden in een Piper PA-28 en in onze vrije tijd genieten van het mooie weer met een leuke groep EPST’ers. Ik kijk er met veel plezier op terug!”

In december 2021 was zijn training klaar zat het Griekse avontuur erop, Diede keerde terug naar EPST in Nederland voor de APS/MCC cursus. “Hier leer je samenwerken met een crew. Je leert de Boeing 737 kennen en leert de ‘etiquette’ voor in de cockpit”, legt Diede uit. Met vertrouwen keek hij zijn sollicitatie daarna tegemoet.

“EPST legt de lat hoog voor zijn studenten. Het zorgt voor een gemotiveerde klas en de goede resultaten geven je vertrouwen voor de selectie. EPST stoomt je vervolgens ook nog klaar met simulatortrainingen en een oefengesprek. Dit alles heeft mij enorm geholpen met de selectie voor Ryanair. In maart kreeg ik mijn brevet en anderhalve maand later was ik aangenomen bij Ryanair!”

Beginnen bij Ryanair: opstijgen met een Boeing en line training op Mallorca

Diede zette zijn reis voort in Londen, waar hij in de type rating voor het vliegen met de Boeing 737 moest halen. “Het is een training van drie maanden met theorie en daarna praktijktraining in een simulator. De training sluit je af met een base training, waarin je voor het eerst de lucht in gaat met een 737. Dat doe je samen met een paar klasgenoten, een gezagvoerder en een safety pilot.”

Die base training is een echt hoogtepunt, vindt Diede. “Hier werk je eigenlijk de hele training en misschien wel je hele leven naartoe. Met een Boeing voor het eerst opstijgen en vliegen is een machtig gevoel, de touch-and-go’s zijn een kers op de taart. Het is met geen pen te beschrijven hoe gaaf het is!”

Vervolgens trok Diede naar het hoofdkwartier van Ryanair in Dublin. “Na de base training hadden we onze wing-ceremonie in Dublin, waarbij we met onze klas een certificaat en een toespraak kregen van de chief pilot. Vervolgens was er tijd om het succes in Dublin te vieren. Een week later volgde nog een training op de 737 Max-simulator en dan ben je klaar om te beginnen met de line training.” Op naar Mallorca!

Op de line training wen je aan het ritme van de lijnvluchten. Vanaf de base op Mallorca begon Diede zijn training met 12 observatievluchten. “Tijdens die vluchten zie je hoe het operationeel werkt. Na die 12 vluchten begin je zelf met vliegen op de lijn en dat is best wennen met de 25 minuten turnarounds (de tijd waarin het vliegtuig tussen de vluchten aan de grond staat). Gelukkig voelt dit snel al vertrouwd aan. De line training heb ik inmiddels afgerond en ik heb nu een permanent contract op de base op Palma de Mallorca!’’

Vliegen bij Ryanair op Mallorca

Diede vertelt hoe hij zijn woonplaats gekozen heeft. “Als je begint bij Ryanair, mag je 2 voorkeurslocaties opgeven en kom je op een wachtlijst. Mallorca was mijn eerste keuze, vanwege de goede verbindingen met Nederland en het mooie eiland zelf. Ik ben blij dat ik hier mag blijven.”

Hoe bevalt het leven als piloot op Mallorca? “Het was na Griekenland geen verrassing dat het Zuid-Europese leven in Spanje bevalt. Ik heb een stabiel 5-4 rooster, wat inhoudt dat je 5 dagen werkt en 4 dagen vrij bent. Dit staat lang vast, als je wil kun je zo zelfs jaren vooruit plannen. 4 dagen weekend is natuurlijk geen straf!

Hoe ziet een werkdag van een piloot eruit?

Diede’s 5 werkdagen beginnen vroeg op de ochtend of later op de middag. Dit wisselt na elk ‘weekend’. “Het is ook daardoor een heerlijk stabiel rooster”, vertelt hij tevreden. “Ik vind het allebei genieten. De ochtendvluchten zijn een heerlijke start van de dag met de kalme lucht, een mooi uitzicht tijdens de zonsopkomst en bij terugkomst heb je de rest van de dag vrij. Maar ook avondvluchten zijn geweldig. Het blijft magisch om in het donker over de Alpen, steden en ander vliegverkeer te vliegen. De dag erop uitslapen is natuurlijk ook wel lekker vergeleken bij de ochtendvluchten, al hebben de ochtendvluchten toch meer mijn voorkeur.”

Op een werkdag vliegt Diede 2 of 4 sectoren. Hij legt uit hoe het in elkaar steekt. “Dat zijn 1 of 2 bestemmingen op en neer. Als ik 2 bestemmingen op een dag heb, is dit een korte vlucht van bijvoorbeeld een uur of een halfuur en een langere vlucht van misschien tweeënhalf uur. Dit is bijvoorbeeld op en neer naar Barcelona (een half uur) en Hamburg (tweeënhalf uur).”

Een enkele keer is een dag langer, maar dan gaat het om een uitzondering. “Voor mijn langste dag vloog ik een paar dagen vanaf Manchester. We gingen die dag op en neer naar Tenerife-Zuid. De vlucht duurt al vierenhalf uur, maar de terugweg was door een zieke passagier nog langer – we moesten toen uitwijken naar Lissabon. Het was wel een hele leerzame dag.”

Lange weekends: leven op Mallorca

Op de 4 dagen dat Diede vrij is, kan hij kosteloos naar huis ‘jumpseaten’. “Met de goede verbinding tussen Nederland en Mallorca is het dus ideaal om naar Nederland te komen. Maar nu is het hoogseizoen en krijg ik eerder bezoek van vrienden en familie dan dat ik zelf terugga.”

Wat houdt Diede zoal bezig op het eiland? “Mijn volgende stap is mijn PPL weer geldig maken om hier rond te kunnen vliegen met een propellervliegtuig. De prachtige stranden en cala’s zijn nog mooier vanuit de lucht en dat wil ik graag aan vrienden en familie laten zien!” Ook het leven op de grond bevalt Diede hier wel. “Ik heb ontzettend leuke collega’s hier, het voelt alsof het een vriendenteam is waarmee ik nu samenwerk.

Iedere dag wordt wel een initiatief genomen om ergens op een strand te gaan volleyballen of ergens te gaan tennissen of padel te spelen. Dat kan natuurlijk goed op het eiland van Rafael Nadal. Ook wordt er maandelijks een iniatief genomen door collega’s op Mallorca van andere maatschappijen. Zo leer je nog meer mensen kennen in de luchtvaart!”

3 maanden vrij in de winter

Met weekends van 4 dagen op een vakantie-eiland heeft Diede weinig te klagen, maar hij heeft ook gewoon nog vakanties. “Ik werk met een 75% contract, wat inhoudt dat ik in de winter 3 maanden vrij ben. Ik krijg in die periode gewoon mijn basissalaris doorbetaald en heb gegarandeerd vrij met kerst en oud en nieuw.” Prima overwinteren, dus.

Is 3 maanden niet vliegen niet erg lang?  “Ik mag vrije dagen ruilen met collega’s die in die periode wel vliegen”, voegt Diede toe. “Zo kunnen we een vrije dag inruilen voor een werkdag en actief blijven met de procedures. De dienst ruilen is vrijwillig, uiteraard krijgen we dan gewoon ons uurloon tijdens die vlucht.”

Een droom die uitkomt

In Spanje leven als piloot. Diede is dolgelukkig. “Het is voor mij altijd een droom geweest om de Boeing 737 te vliegen. Dat ik dit nu dagelijks doe op een prachtige base in Spanje, met geweldige collega’s, is echt een droom die is uitgekomen”, besluit hij.

Aanmelding EPST nieuwsbrief

* indicates required

Leren vliegen met een vliegtuig simulator in Nederland

EPST’er Richard blikt terug op zijn tijd in Griekenland

Leven in Griekenland door de ogen van Okke Sloots